wtorek, 26 kwietnia 2016

Lokalizacja nieruchomości czyli co?


Pamiętam z czasów studenckich wykłady z rzeczoznawcą majątkowym, który powtarzał, że najważniejsze trzy cechy wpływające na wartość nieruchomości to: po pierwsze lokalizacja, po drugie lokalizacja i po trzecie lokalizacja.

Wydaje się, że to prawda ale wg. wszelkich badań preferencji przy zakupie nieruchomości lokalizacja znajduje się jednak na drugim miejscu. Liderem niezmiennie jest cena zakupu. I jeszcze prze długi czas tak pozostanie.

Co to jest jednak lokalizacja i czy dla każdego klienta ma to samo znaczenie?  Dla części klientów lokalizacja w centrum jest święta. Można z stąd pieszo dojść wszędzie w krótkim czasie. Ci co poruszają się komunikacją miejską będą przyglądać się w jakiej odległości są przystanki.

Z kolei dla poruszających się własnym pojazdem najistotniejsze będą miejsca parkingowe. Inną decyzję będzie podejmował inwestor na rynku nieruchomości, a inną osoba zaspokajająca własne potrzeby mieszkaniowe.    

Lokalizacja może mieć znaczenie ponieważ adres jest niezmienny, zwykle w miastach historycznie utarło się pewne dzielnice są atrakcyjniejsze od innych. Jednak część klientów pragnie zamieszkać w rejonie w którym się wychowało. 

Wielkie znaczenie mają punkty usługowe. Jednak dla część kluczowe będzie np. przedszkole, a dla innych bliskość kościoła. Tzw. poczta ma już mniejsze znaczenie.

Tereny rekreacyjne zyskują na znaczeniu – dla niektórych, ciekawe czy to moda czy już stały trend.

Bezpieczeństwo – bardzo ważny czynnik, niektórym nawet wydawało się, że najbezpieczniejsze to osiedla ogrodzone – jednak już się od tego odchodzi bo budziło to wręcz lęki i skojarzenia z gettem.


Moim zdaniem słowo lokalizacja ma inne znaczenie dla każdego klienta. Każdy niech mierzy swoją miarą i nie da sobie wmówić, że powinien kupić tu, a jeżeli kupi gdzie indziej „to przegra życie”.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza