Cross selling,
tzw. sprzedaż krzyżowa, jest to strategia polegająca na oferowaniu produktów
(usług) dodatkowych do zakupionego przez klienta produktu lub nabytej usługi
podstawowej.
Przy zakupie
kredytu hipotecznego banki od lat stosują tą strategię. Klient ubiega się
(potrzebuje) kredytu hipotecznego, a bank przy okazji ubiera klienta w kilka
innych produktów np.:
- konto osobiste
z wpływami w odpowiedniej wysokości
- karta kredytowa
- karta
bankomatowa
- ubezpieczenie
nieruchomości zawarte poprzez bank
- ubezpieczenie
na życie
- ubezpieczenie od
ryzyka utraty pracy
- ubezpieczenie
szpitalno –chorobowe.
Wprawdzie ustawa
o kredycie hipotecznym obowiązująca od lipca 2017 roku nakazuje bankom by
posiadały ofertę bez cross - sellingu. Wygląda to następująco: bank posiada 2
oferty, jedna bez dodatków druga z dodatkami. Klient ma wybór. Zwykle ta z
dodatkami wydaje się na pierwszy rzut oka korzystniejsza… ale jest mniej
przewidywalna. Konia z rzędem temu, kto dziś określi koszt utrzymywania kart,
ubezpieczeń. I rzecz najbardziej zdradliwa – konieczność utrzymywania konta z
zasilaniem dochodów z pensji w określonej wysokości.
Konsekwencje
braku dotrzymania cross - sellingu to utrata warunków promocyjnych, zwykle już do
końca spłaty kredytu hipotecznego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz